peter risseeuw


Peter Ik ben economisch onderzoeker, met dertig jaar ervaring in het projectonderzoek. Mijn hart ligt vooral bij sectoraal onderzoek. Ik ben sterk cijfermatig geschoold, maar ik hecht grote waarde aan een toegankelijke presentatie van mijn bevindingen.

Op de basisschool (wat toen nog lagere school heette) kon ik niet kiezen tussen rekenen en taal. Dat is altijd zo gebleven. Ik ben op de middelbare school β gediplomeerd, met economie en vier talen in het examenpakket. Aan de Erasmus Universiteit combineerde ik de studie bedrijfseconometrie (een amalgaam van wiskunde, statistiek en economie) met assistentschappen bij de sociologen.
Alfa, bèta en gamma altijd naast elkaar, voor het evenwicht.

Ervaring

Toegepast onderzoek is mijn roeping. In 1985 trad ik in dienst bij het Economisch en Sociaal Instituut van de Vrije Universiteit. Aangenomen als rekenneef, maar snel (mede)verantwoordelijk voor de inhoud en organisatie van projecten, het schrijven van rapporten en het presenteren van de resultaten. Ik doorliep alle rangen, van junior onderzoeker tot afdelingshoofd. In 2005, het instituut was inmiddels omgedoopt tot Amber, nam ik er afscheid als directeur. Dat laatste betrof een transitieperiode van drie maanden, maar toch.

Risseeuw-Thurik-2003 Cover Aan de VU verzorgde ik vele jaren, samen met Roy Thurik en andere collega’s, onderwijs in de discipline Small Business & Entrepreneurship. Honderden studenten hebben we ingewijd in de beginselen van het midden- en kleinbedrijf, en in de vraag wat dat veelgeprezen ondernemerschap eigenlijk is.

Samen met collega’s van de VU én klanten verhuisde ik in 2005 naar SEO Economisch Onderzoek. Daar heb ik zes jaar met veel plezier het onderzoeksveld bedrijfstakanalyse vorm gegeven. Bij SEO heb ik me –naast veel andere zaken– vooral verdiept in diverse onderdelen van de financiële sector in Nederland.

 

Periscoop Onderzoek & Advies

Als je uit een middenstandsnest komt, en twaalf jaar onderwijs over ondernemerschap hebt gegeven, gaat het eens kriebelen. In 2011, na het afronden van een rapport voor Economische Zaken over zzp’ers, ben ik onder de vlag Periscoop Onderzoek & Advies voor mezelf begonnen. Met de blijvende ambitie om economie, rekenen en taal te bedrijven, op mijn eigen manier fatsoenlijk, objectief en relevant onderzoek uit te voeren, en daar begrijpelijk en aanstekelijk over te rapporteren. We zijn nu (2017) dik vijf jaar verder, en ik mag constateren dat er nog altijd een markt is voor die ambitie.

In de praktijk verricht ik zelfstandig projecten, draai ik op detacheringsvoet met opdrachtgevers mee, en ben ik regelmatig als extern onderzoeker betrokken bij bureaus als SEO Economisch Onderzoek en Decisio. De moderne arbeidsmarkt kent geen grenzen!

Bagage

Wie mij inschakelt voor onderzoek mag rekenen op

  • inlevingsvermogen: snel doorgronden van structuren, vragen en problemen, een gevoel voor de vragen die latent bij anderen leven;
  • economisch analytisch vermogen, zowel op bedrijfsniveau (strategie, accounting, marketing) als op sectoraal niveau (structuur, marktwerking, institutionele omgeving);
  • een adequaat statistisch en econometrisch vakmanschap;
  • ruime ervaring met kwalitatieve methoden – inzichten verkrijgen en delen in gesprekken, interviews en casestudies;
  • praktische kennis hoe de wereld in elkaar steekt: wet- en regelgeving, de instituties van sectoren en markten, handelsgewoonten (dit is een door veel academici onterecht veronachtzaamde deskundigheid);
  • een goed netwerk: wat je weet is belangrijk, weten wie je moet bellen als je het niet weet, is nog veel belangrijker;
  • sterke communicatieve vaardigheden: onderzoek is niets waard als de bevindingen niet helder schriftelijk en mondeling overgebracht worden;
  • stijlvolle rapportage: wat ik maak ziet er verzorgd uit.

Alleen maar niet eenzaam

Als exponent van het nieuwe ondernemen kies ik waar nodig voor ad hoc allianties met collega-onderzoekers. Flexibele teamvorming biedt het beste van twee werelden: de samenwerking geeft slagkracht, het ad hoc karakter houdt iedereen scherp.

Het direct bij bedrijven verzamelen van gegevens is een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek. Voor web-based datavergaring, zeker in het geval van benchmarkprojecten met terugkoppeling aan bedrijven, werk ik graag samen met Compare to Compete (C2C). Het pakket Combo dat C2C heeft ontwikkeld, is krachtig en veelzijdig, en ook nog eens praktisch in het gebruik.