peter risseeuw
Ik ben economisch onderzoeker, met een jaar of veertig jaar ervaring in het projectonderzoek. Mijn hart ligt bij sectoraal onderzoek. Ik ben sterk cijfermatig geschoold, en ik hecht grote waarde aan een toegankelijke presentatie van mijn bevindingen.
Op de basisschool (wat toen nog lagere school heette) kon ik niet kiezen tussen rekenen en taal. Dat is altijd zo gebleven. In het examenpakket gymnasium β combineerde ik wiskunde (10) en natuurkunde (8) met economie (8) en vier talen (32). Aan de Erasmus Universiteit verdiende ik naast de studie bedrijfseconometrie (een amalgaam van 50 procent wiskunde, 60 procent statistiek en 20 procent economie) de kost met assistentschappen bij de sociologen (en ik stak er ook redelijk wat van op). Alfa, bèta en gamma altijd naast elkaar, voor het evenwicht.
Ervaring
Toegepast onderzoek is mijn roeping. Eind 1985 trad ik in dienst bij het Economisch en Sociaal Instituut van de Vrije Universiteit. Aangenomen als rekenneef, maar vrij snel verantwoordelijk voor de acquisitie, inhoud en organisatie van projecten, het schrijven van rapporten en het presenteren van de resultaten. Ik doorliep alle rangen van junior onderzoeker tot afdelingshoofd. In 2005, het instituut was inmiddels omgedoopt tot Amber, nam ik er afscheid als directeur. Dat laatste betrof een transitieperiode van drie maanden, maar toch.
Aan de VU verzorgde ik vele jaren samen met Roy Thurik en andere collega’s onderwijs in de discipline Small Business & Entrepreneurship. Honderden studenten hebben we ingewijd in de beginselen van het midden- en kleinbedrijf en in de vraag wat dat veelgeprezen ondernemerschap eigenlijk is. Een enkeling heeft het ver geschopt.
Samen met collega’s van de VU én klanten verhuisde ik in 2005 naar SEO Economisch Onderzoek. Daar heb ik zes jaar met veel plezier het onderzoeksveld bedrijfstakanalyse vorm gegeven. Bij SEO heb ik me –naast veel andere zaken– vooral verdiept in diverse onderdelen van de financiële sector in Nederland.
Periscoop Onderzoek & Advies
Als je uit een middenstandsnest komt, en twaalf jaar onderwijs over ondernemerschap hebt gegeven, gaat het eens kriebelen. In 2011, na het afronden van een rapport voor Economische Zaken over zzp’ers, ben ik onder de vlag Periscoop Onderzoek & Advies voor mezelf begonnen. Met de blijvende ambitie om economie, rekenen en taal te bedrijven. Op mijn eigen manier fatsoenlijk, objectief en relevant onderzoek uitvoeren, en daar begrijpelijk en aanstekelijk over rapporteren. We zijn nu veertien jaar verder, er is gelukkig altijd nog een markt voor die ambitie en ik heb er nog steeds plezier in. Ik voer zelfstandig projecten uit, draai incidenteel op detacheringsvoet mee met opdrachtgevers, en ben af en toe als extern onderzoeker betrokken bij andere bureaus, de laatste jaren vooral Decisio uit Amsterdam. De moderne arbeidsmarkt kent geen grenzen.
Bagage
Wie mij inschakelt voor onderzoek mag rekenen op
- inlevingsvermogen: snel doorgronden van structuren, vragen en problemen, een gevoel voor de vragen die latent bij anderen leven;
- economisch analytisch vermogen, zowel op bedrijfsniveau (strategie, accounting, marketing) als op sectoraal niveau (structuur, marktwerking, institutionele omgeving);
- een adequaat statistisch en econometrisch vakmanschap;
- ambachtelijke vaardigheid in databewerking en -analyse; Excel (wat -anno 2024/25- echt steeds beter wordt) en R (voor complexere datastructuren en analyses) nemen een belangrijke plaats in de gereedschapskist in;
- ruime ervaring met kwalitatieve methoden – inzichten verkrijgen en delen in gesprekken, interviews en casestudies;
- praktische kennis hoe de wereld in elkaar steekt: wet- en regelgeving, de instituties van sectoren en markten, handelsgewoonten – een door veel academici onterecht veronachtzaamde deskundigheid;
- een goed netwerk: wat je weet is belangrijk, weten wie je moet bellen als je het niet weet, is nog veel belangrijker;
- sterke communicatieve vaardigheden: onderzoek is niets waard als de bevindingen niet helder schriftelijk en mondeling overgebracht worden;
- stijlvolle rapportage: wat ik maak ziet er verzorgd uit.
Alleen maar niet eenzaam
Als exponent van het nieuwe ondernemen kies ik waar nodig voor ad hoc allianties met collega-onderzoekers. Flexibele teamvorming biedt het beste van twee werelden: de samenwerking geeft slagkracht, het ad hoc karakter houdt iedereen scherp. Het direct bij bedrijven verzamelen van gegevens is een belangrijk onderdeel van mijn type onderzoek. Voor web-based datavergaring, zeker in het geval van benchmarkprojecten met terugkoppeling aan bedrijven, werk ik graag samen met Compare to Compete (C2C). Het pakket Combo van C2C is krachtig en veelzijdig, en praktisch in het gebruik.